Jaké jsou nejčastější důvody změny účetních?
Nedostatky v komunikaci
Komunikace s účetními bývá náročná. Účetní má po podnikateli (někdy i velká) očekávání a podnikatel, namísto koncentrace na vlastní podnikání, řeší administrativní hlouposti, které účetní z nějakého důvodu nechtějí vyřešit sami. Podnikatelé pak nemají chuť zvednout účetním telefon nebo odpovědět na email, což je poté účetními vráceno častějším telefonováním nebo zahlcením dalšími emaily, které už nikdy nikdo nepřečte. Myslete na to, že s účetními je třeba komunikovat, nicméně je potřeba nastavit komunikaci tak, aby neubližovala, ale synergicky pomáhala. Nejde Vám s účetními komunikaci nastavit? Zvažte změnu.
Chyby v účetnictví
Divili byste se, s jakými zásadními chybami jsme se při převzetí účetnictví setkali. Někde chyběl zaúčtovaný základní kapitál, někde chyběl bankovní výpis za půl roku. Podnikatelé nemají šanci se v tomto vyznat a zorientovat, a proto se chyby odhalují až v ukončené spolupráci s účetními, kteří se k opravě už nemají. Pamatujte, že nikdy není pozdě, chyby se stávají a je důležité je napravit. Nicméně je nerozumné chyby zakrývat, vyhýbat se jejich opravě a namlouvat si, že neexistují. Namísto toho využijte bezplatných konzultací, kde Vám pomůžeme zhodnotit, zda Vaše účetnictví takovými chybami trpí či nikoliv. A pokud tam chyby jsou, zvažte změnu.
Účetní mi odchází do důchodu
To se stává a stávat se bude. Je čas na změnu – zvažte ji pořádně. Hledáte někoho, kdo splní zákonné požadavky a zároveň Vaše potřeby. Někoho, kdo bude efektivně komunikovat a postará se o povinnosti tak, že se budete moci věnovat Vašemu podnikání. Ozvěte se nám, do důchodu máme daleko.
Nesplněná očekávání ze strany podnikatele
Máte na účetní požadavky, které účetní nejsou schopni naplnit? Může se jednat o pravidelné zasílání výkazů, zastupování při komunikaci s orgány státní správy nebo odpovídání na emaily. Nechtějí připravovat příkazy do banky? Pokud v těchto bodech nebo v jakémkoliv jiném, které se odlišuje od Vašich představ na spolupráci odlišuje, otevřete toto téma s účetními a zkuste nastavit spolupráci jiným způsobem, ale tak, aby nastavení vyhovovalo Vám. Pokud to nejde, zvažte změnu. A pokud žádná jiná účetní společnost není schopna splnit Vaše požadavky, možná hledáte dvě rozdílné osoby - účetního a parťáka do financí nebu businessu. Ozvěte se, nejspíše toto zvládneme vyřešit v Ouvru.
Nesplněná očekávání ze strany účetní
Stěžují si Vaši účetní, že jim neposíláte doklady (včas nebo vůbec), nemají přístup k výpisům z účtu nebo si „tu spolupráci představovali jinak“? Dostali jste od účetních návrh, jak efektivně nastavit spolupráci, aby Vám nepřidávala práci? Na toto téma jsme psali v našem prvním článku zde. Nastavit takovou spolupráci je velice jednoduché. A pokud to i tak nejde, tak zvažte změnu – v Ouvru se na Vás těšíme.
Rostoucí cena neodpovídající poskytnutým službám
Zdražuje se vše, a i od účetních Vám může přijít oznámení o navýšení ceny za poskytované služby. Pokud se Vám to zdá už moc, zvažte změnu a podívejte se po jiné nabídce od ostatních účetních služeb. V Ouvr uvidíte ceny transparentně v ceníku a pokud Vás zajímá nabídka ušitá na míru, ozvěte se nám. Máme to zároveň dobře napočítané, a tak zvyšujeme meziročně nejvíše o inflaci.
Kdy je vhodné spolupráci s účetními ukončit?
Ideálně tak, aby bývalí účetní zaúčtovali konec kalendářního roku a zpracovali rovnou daňové přiznání za tento rok. Noví účetní by si ideálně začali účtovat nový kalendářní rok a v průběhu prvního čtvrtletí by obdrželi od bývalých účetních podklady. Pokud to z jakéhokoliv důvodu nejde, nevadí. Vaše účetnictví si rádi převezmeme kdykoliv, dokonce i v průběhu roku.
Jak takové ukončení a předání účetnictví ideálně probíhá?
- Zkontrolujte si podmínky ukončení smlouvy s účetními a oznamte jim samotné ukončení smlouvy. Domluvte se na termínu, kdy dojde k ukončení poskytování služeb a termínu, kdy dojde k předání účetních dokladů.
- Oznamte novým účetním, od kdy začnou pracovat na Vaší společnosti a informujte je, jak jste domluveni s bývalými účetními na předání účetnictví.
- Přenechte komunikaci na předání účetnictví na účetních, aby si proces předání sami odřídili. Ušetříte tím čas všem třem stranám a nedojde ke komplikacím spojeným s předáním.
- Pokud původní účetní chtějí (oprávněně) vidět plnou moc, udělte plnou moc novým účetním.
- Váš zásah je důležitý pouze ve chvíli, kdy jsou na straně bývalých účetních nějaké komplikace. Věnujte se radši vlastnímu podnikání, o tuto administrativu se již postaráme.
Napadly Vás s tímto nějaké otázky, na které jste nenašli odpověď? Ozvěte se nám, bezplatně Vám dotazy na toto téma odpovíme.